Distributie is een cruciaal onderdeel van muziekpromotie. ‘Fysieke’ distributeurs waren voorheen de enige manier waarop platenmaatschappijen en onafhankelijke artiesten hun platen in de handen van luisteraars konden krijgen. Maar tegenwoordig staat digitale muziekdistributie centraal. In 2015 werden de verkopen van fysieke mediadragers voor het eerst overtroffen door digitale verkopen. Digitale distributie is een must geworden voor muzikanten die al hun potentiële fans willen kunnen bereiken. Slimme distributie vergroot je zichtbaarheid. Het zorgt ervoor dat je muziek door zoveel mogelijk mensen wordt gehoord. En het helpt je om betaalt te worden voor je muziek. In dit artikel vertellen we je alles dat je moet weten over (digitale) muziekdistributie, en hoe je dit op de juiste manier aanpakt.

Hoe digitale muziekdistributie werkt: toen en nu

Voorheen was het zo dat distributeurs ervoor zorgden dat platen in winkels kwamen te liggen, en platenmaatschappijen mensen door middel van promotie overhaalden om die platen te kopen. Al die tussenpersonen ontvingen uiteraard ook een percentage van de opbrengst.

Dit systeem bestaat nog steeds, in ieder geval tot op bepaalde hoogte…

Maar de rol van distributeurs en platenmaatschappijen is drastisch veranderd. Om nog maar niet te spreken over de veranderingen die het internet heeft veroorzaakt in de manier waarop mensen muziek consumeren. Mensen spenderen steeds meer tijd online, en geven minder geld uit aan fysieke muziek. Daarbij zijn de middelen en energie van fysieke distributeurs meestal uitsluitend gericht op de bestverkopende platen. Kleinere bands met een platendeal komen vast te zitten in exclusieve overeenkomsten die hun succes uiteindelijk alleen maar in de weg staan. Dat is waarom digitale distributie nu dé manier is om je nummers naar buiten te brengen, de rechten over je muziek volledig te behouden, en een naam op te bouwen.

Wat is muziekdistributie?

Muziekdistributie is hoe de muziek naar de luisteraar wordt gebracht. Traditioneel was het zo dat distributeurs overeenkomsten sloten met platenmaatschappijen om aan winkels te verkopen. Digitale distributie heeft dat echter verandert door de tussenpersoon buiten te sluiten – hierdoor hebben artiesten nu de mogelijkheid om hun muziek direct naar online winkels te distribueren, terwijl ze 100% van hun royalties behouden.

Hoe digitale muziekdistributie tegenwoordig werkt

Het doel van digitale distributie is om je muziek op iTunes, Spotify, Google Play en andere streaming platformen en in digitale muziekwinkels te krijgen. Je moet ze zien als digitale platenwinkels – zodra je muziek erin staat, kunnen mensen het streamen, downloaden en kopen. In ruil daarvan ontvang je royalties, afhankelijk van hoe en waar je muziek is beluisterd.

Net als traditionele platenwinkels ontvangen digitale muziekwinkels muziek van digitale distributiebedrijven. Maar in plaats van dat ze wekelijks dozen vol vinyl moeten verschepen, leveren digitale distributeurs digitale muziek aan de grote muziekwinkels die we hierboven noemden. Dus het proces van productie en verzending, dat voorheen weken of maanden kon duren – en waar bovendien een heleboel aanloopkosten bij kwamen kijken – is nu met een paar muisklikken geregeld.

Waarom kiezen voor digitale distributie?

Digitale muziek verkoopt het best, en het zal steeds beter gaan verkopen. De cijfers van de muziekindustrie liegen niet: digitaal is de beste manier.

Dit zijn de wereldwijde opbrengsten van de muziekindustrie in 2016:

  • 50% van digitale verkopen
  • 34% van fysieke verkopen (CD’s, vinyl, cassettes)
  • 14% van uitvoeringsrechten (radio, shows, enz.)
  • 2% van synchronisatie (films en reclame)

Wees strategisch. Stel je muziek beschikbaar op de plek waar je fans daadwerkelijk te vinden zijn: online. Daar heb je de meeste kans om ze te bereiken.

Bespaar jezelf de kosten en frustraties die gepaard gaan met fysieke distributie – zeker als het om een eerste album gaat. Begin met digitale releases om een fanbase en een naam op te bouwen.

Je moet ook bedenken dat veel digitale distributeurs geen exclusiviteitsovereenkomsten hebben. Dat betekent dat je de rechten van je muziek niet hoeft op te geven. Dat is een enorm voordeel. Want als je volgende album door een andere distributeur beter wordt vertegenwoordigd, ben je vrij om de niet-exclusieve overeenkomst te beëindigen wanneer je wilt.

Je kunt ook profiteren van extraatjes zoals aanbeveling-algoritmes. Deze kunnen mensen, op basis van waar ze naar luisteren, jouw nummers suggereren. Dat is hoe we in het digitale tijdperk nieuwe muziek ontdekken!

Digitale distributie: hoe pak je dat aan?

#1. Zoek het juiste digitale distributieplatform

Goed, je hebt gemixt en gemastered, je album art is ook klaar. Je staat te springen om je album uit te brengen. Nu vraag je je wellicht af hoe je je muziek in iTunes, Spotify en al die andere grote webwinkels krijgt. De eerste stap is het vinden van het juiste online muziekdistributie platform.

#2. Oriënteer je op de grote distributieplatformen

#3. Kies het distributieplatform dat bij je past

Elk van de bovengenoemde platformen heeft zijn eigen prijsbepaling. Dat kan zijn:

  • Een vaste vergoeding per album/single;
  • Een jaarlijkse vergoeding;
  • Een percentage van je platenverkoop (10-25%).

#4. Plan je budget

Lees de prijsbepalingen en voorwaarden van elke distributeur zorgvuldig door. Vergeet niet dat een overeenkomst met een distributeur een nieuw zakelijk partnerschap is, en zorg dat je de distributeur kiest die voor jou de meeste vruchten afwerpt. Zorg dat de distributeur past bij je behoeften, je middelen en je doelstellingen.

 

Distributie Revolutie

Fysieke distributeurs sluiten langzaamaan hun deuren, maar dat is niet per definitie iets slechts; want wat als het betekent dat er betere alternatieven voor jou zijn?

Digitale distributie geeft alle artiesten een kans: “Of een artiest nu 500 of 500.000 albums verkoopt, ze moeten op dezelfde plek gevestigd zijn en met hetzelfde respect worden behandeld,” aldus de A&R van EMPIRE.

Een goede reputatie op het gebied van digitale distributie is vergelijkbaar met een goede cv. Het zorgt dat je betere shows, meer naamsbekendheid en een betere onderhandelingspositie krijgt.

Digitale distributie is de meest directe weg naar de oren van je fans. Doe het goed! Doe het digitaal!

 

“Of een artiest nu 500 of 500.000 albums verkoopt, ze moeten op dezelfde plek gevestigd zijn en met hetzelfde respect worden behandeld.”

Author: admin